söndag 9 oktober 2011

Kärlekens val

När jag gick på högstadiet hade jag en absolut favoritfilm som fick mig att gråta floder, vilket är bland det mest befriande jag vet. Filmen var kärlekens val med Julia Roberts och Campbell Scott i huvudrollerna och hade premiär 1991.


Nu 20 år senare (!) gick den på TV en kväll och jag passade på att spela in den för att se vid tillfälle. Då mycket är på gång för tillfället så är behovet av att se känslomässiga filmer desto större och en kväll då T jobbade kröp jag upp i nya soffan med fröknarna bredvid mig.

Det är alltid vanskligt att titta på gamla filmer som man tyckte om som 15-åring, då det är inte riktigt säkert att den åldrats med värdighet och jag vet också att när jag läste boken som filmen baseras på så var jag mycket besviken. Men friskt vågat är hälften vunnet och jag tryckte på play.

Upplevelsen var fantastisk! Jag satt på helspänn, lätt framåtlutad med en stor klump i magen och tårarna rinnandes nedför kinderna - vilken befrielse! Campbell Scott har, förutom ett ganska speciellt utseende, en helt magisk röst som bara förtrollar.

Så nu måste jag hitta ett ex av filmen som inte innehåller irriterande och störande reklamavbrott.

/C

Inga kommentarer: