måndag 8 augusti 2011

Pride 2011

Förra veckan fylldes Stockholms gator och torg med färgglada flaggor och människor. Årets PRIDE gick av stapeln med temat Öppenhet. I år var prideparken belägen i Kungsträdgården och öppen för alla. Detta har diskuterats huruvida det är bra eller dåligt och naturligtvis finns det två sidor på ett mynt men jag tyckte att det var bra, även om jag inte nödvändigtvis tycker att det behöver vara så kommande år.


Tack vare den öppna parken har jag pride:at lite extra då jag faktiskt besökte torsdagens schlagerafton i Kungsträdgården. Det var en trevlig tillställning med roliga människor och bra ljudnivå - för att inte tala om det vackra vädret som ramade in dagen.

C redo för att fota schlagerkändisarna

H är förväntansfull

Anna Book är en given artist

P & C

Man blir hungrig av att dricka öl
På lördagen nåddes kulmen med paraden. Aca hade som vanligt paxat platser vid Maria Magdalena kyrka där vi började förmiddagen med lite fika innan det drog igång.

Jag är för gammal för att sitta på marken...

Undrar varför det bara är 6 färger när regnbågen har 7 (H vet svaret)

Alltid lika rörande och förskräckligt att vi inte kommit längre 2011

Regnbågsfamilj

S gick med Norgeflaggor - helt rätt!
I tåget var i stort sett samtliga riksdagspartierna representerade utom SD och KD (Vilket var lite konstigt och tråkigt eftersom de fanns representerade i prideparken). Det kändes extra härligt och viktigt i år efter Norgehändelsen  att se många riksdagsledamöter kunna gå öppet i tåget utan några större säkerhetspådrag (utöver någon liten livvakt)

För två år sedan fick jag lära mig vad en heteronormativ fikarast är och det gav mig en tankeställare

Polis, brandkår, vården alla var där - alla var glada

Helt plötsligt öppnade sig himmelen för en kort stund

Björnar - som våra grannar :)
På SLs buss hade man i år kunnat ladda upp ett foto på sig själv

A, H & C poserar

Glada A & H på Maria Magdalena kyrkogård

Intressant och väl värt en diskussion :)
Bredvid officeren hade det slutit upp två kvinnor som höll i skyltar med pratbubblor där det stod "Mitt jobb dödar", "Jag tycker att vissa människors liv är mer värda mer än andras" och "Här går jag och försvarar mina mänskliga rättigheter medan mitt jobb handlar om att kränka andras mänskliga rättigheter".

Om detta har jag naturligtvis en åsikt men att leva i en demokrati ger oss möjligheten att uttrycka våra åsikter och jag tycker att det är viktigt att på ett fredligt sätt kunna göra detta.

/C

Inga kommentarer: